من صدای « هو » شنیدم ؟

می خواستم یک پست بلند بالا در مورد افتتاحیه المپیک پکن بنویسم و کل مراسم رو شرح بدم ، اما با توجه به اینکه چند روزی گذشته و به خاطر مشغله نتونستم این کارو بکنم،انجام این مهم رو به وبلاگ های ورزشی محول میکنم و فقط چند خطی در مورد رژه کاروان های ورزشی می نویسم:

_اولین کاروان طبق رسم المپیک کاروان یونان بود که خارج از ترتیب حروف الفبا به عنوان اولین کاروان وارد شد.

_کاروان اسرائیل بدون عکس العملی از طرف تماشاگران وارد شد اما پرچمدار این کاروان، پرچم این کشور جعلی رو به صورتی کاملا غیر طبیعی و نژاد پرستانه و نفرت انگیز می رقصاند.

_ ورود کاروان کم تعداد فلسطین با تشویق تماشاگران همراه شد. کاروان شش نفره فلسطین به غیر از پرچمدار آنها متشکل از دو زن و سه مرد بود که یکی در میان کنار هم حرکت میکردند و دستان یکدیگر رو گرفته و به نشانه پیروزی بالا برده بودند که صحنه ای تحسین برانگیز رو از ملت قهرمان فلسطین به نمایش گذاشتند.دیگر نکته قابل توجه این کاروان لباس مردانشان بود که پارچه ای مانند چفیه های خودمان داشت.

_کاروان قابل ذکر بعدی کاروان عراق بود که باز مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. گرچه این تشویق از سر ترحم می نمود اما به هر حال باعث دلگرمی این ملت می شود.

لازم به ذکر است به غیر از کاروان فلسطین و عراق که به طور خاص تشویق شدند، کاروان هایی مورد تشویق قرار گرفتند که یا تماشاگران بیشتری داشتند یا از ملل محبوب دنیا بودند. مانند کاروانهای هنگ کنگ، چین تایپه، چین ، آمریکا ، روسیه، ایتالیا و ...

_لباس کاروانها نمادی بود از فرهنگ و تمدن آن کشور ها. از لباس قبیله ای آفریقایی ها گرفته تا لباس های گشاد عربها و لباسهای زیبای کشور های اروپایی.

_و اما ایران! کاروان ایران با یک تصمیم سیاسی پرچم رو به هما حسینی داد تا نشان دهنده زن مسلمان ایرانی باشد. اما این خانم حسینی نمی توانست صد متر بدون عینک راه برود! یا اینکه ما هیچ شرکت کننده ی خانم دیگری نداشتیم که چند کیلو وزن کمتر از ایشان داشته باشد! نمی خوام متهم به ظاهر بینی شوم اما با مقایسه دویست و پنج پرچمدار کشورها به این نتیجه رسیدم که پرچم یا به قهرمان بلامنازع و نامی یک کشور داده می شود یا به یکی از ورزشکاران که از لحاظ بدنی و زیبایی نسبت به بقیه برتر باشد. چون اولین تصویری که از یک کاروان دیده می شود همان پرچمدار است که پیش ذهنیتی برای بینندگان ایجاد می کند.

ورود کاروان ایران و اعلام آن از طرف گویندگان ورزشگاه با هیاهویی از طرف تماشاگران همراه شد. من در اولین باری که صدا رو شنیدم شک کردم که صدای تشویق بود یا صدای «هو» کردن! اما برای بار دوم که این صحنه را دیدم تقریبا مطمئن شدم که صدای «هو» شنیدم!

کاروان ایران همیشه برخلاف دیگر کاروان ها خیلی آرام و بی نشاط وارد می شود که این به نوعی توهین به تماشاگران است. اما همان چند لبخند و چند دستی که برای تماشاگران تکان می خورد  بعد از صدای «هو» ی تماشاگران تقلیل رفت و چند ورزشکار عزیز کشورمان را دیدم که سرشان را پایین انداختند تا نتیجه دشمنی با دنیا را نبینند.

در مورد لباس کاروان هم نکته قبل ذکر پیشرفت آن نسبت به لباس سرمه ای تیره دوره قبل بود که به سبز روشن تغییر یافته بود اما ظاهرا طرح آن توسط یکی از دوزندگی های لباس داده شده بود تا توسط یک طراح لباس چون هیچ نشانی از فرهنگ و تمدن ایران در آن نبود.

_و آخرین نکته حضور چهره های سیاسی کشور ها برای استقبال از تیمهای کشورشان بود مانند بوش رئیس جمهور آمریکا، پوتین نخست وزیر روسیه، ایهوت اولمرت نخست وزیر اسرائیل،سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و شیوخ حاشیه خلیج فارس و دیگر چهره ها که در این میان جای استقبال کننده ای از ایران هم خالی بود.

+ امروز ورزش از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... جدا نیست همانگونه که بیشترین ورزشکاران و بیشترین مدالها متعلق به کشورهای بزرگ صنعتی است و متاسفانه ایران در این زمینه هم از بسیاری از کشور های در حال توسعه عقب افتاده و حتی موفق به حفظ داشته های خود نیز نشده است.

به امید موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک و سایر میدانها.

نظرات 4 + ارسال نظر
یه کوچولو و آقاییش یکشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:12 ب.ظ http://yekocholoo.blogsky.com

سلام..پس خوبه..ماله ایران رو ندیدیم..منتظر بودیم..اما وقتی دیدیم همه اومدن و رفتن..گفتیم حتما ندیدیم..واقعا افتضاحه!!ما حتی خوشمون نمیا لبخند بزنیم..بعد پا میشن میرن المپیک!
مارو حذف کنن سنگین تریم!!!
به منم سری بزن..منم میخواستم بنویسم..اما بیخیال!

مسعود دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:19 ق.ظ http://aryaman.blogsky.com

سلام.
محبت کردید مطلبی از وبلاگ مرا لینک کردید.از اینکه به ایران می بالید و در اندیشه بهبود تصویر ما در جهانید ممنونم.از حساسیتتان در باره المپیک و تیم ایران هم سپاسگزاری می کنم.فرزند ایران همواره در اندیشه سوشیانت بوده و هست.پایدار و بهروز و سر بلند باشید.

عسل دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:36 ب.ظ http://www.talkhun.blogfa.com

درود.این افتتاحیه ی المپیک واقعا محشر بود.البته علتش فقط خرج کردن و این حرفا نبود.به نظر من بیشتر قشنگی مربوط به فرهنگ چین میشد که توی مراسم فقط یه گوشه ای از این فرهنگو نشون دادن.در مورد تیم ایران باهات موافقم.منم اون صدا رو شنیدم.به نظرم پرچم رو باید به سارا خوش جمال فکری میدادن.نه به علت زن بودنش.برای اینکه مجله ی تایمز جزو صد ورزشکار برتری که امسال در المپیک شرکت دارن ازش اسم برده.(تنها ایرانی اون لیست بوده)

سید جعفر فاطمی نوش آبادی دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:28 ب.ظ http://monji-dar-adyan.blogfa.com

با سلام از لطفت ممنون
موفق باشی
به نظرم به این موضوع پرداخته ام
اما به چشم
باز هم موفق باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد